شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان | شهردار ماسوله از پیوستن ماسوله به عنوان هشتمین شهر ایران به اتحادیه شهر‌های تاریخی جهان خبر داد.

 
یوسف نیرویی در جلسه‌ای که به منظور بررسی رفع موانع ثبت جهانی با حضور برخی از مسئولان و نمایندگان استان گیلان در شهرک تاریخی ماسوله برگزار شد، گفت: ۱۲۴ شهر جهان عضو این اتحادیه هستند و با پیگیری‌های انجام شده ماسوله به عنوان هشتمین شهر ایران به این اتحادیه پیوست.
طی نامه رئیس لیگ شهر‌های تاریخی جهان به شهردار ماسوله آمده است: با تشکر از شما برای درخواست عضویت در لیگ شهر‌های تاریخی جهان، عضویت ماسوله در ۲۸ دسامبر ۲۰۲۱ توسط هیئت مدیره تائید شد و این عضویت را به شما صمیمانه تبریک می‌گوییم.
ماسوله در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن در کنار رودخانه‌های جاری بر پهنه صخره سنگ ها، شالی و باغ‌های چای و معماری پلکانی گِلین منحصر به فرد در دل کوهستان همراه با پنجره‌های چوبی و گلدان‌های شمعدانی رنگینش، سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و ثبت جهانی آن از سال ۱۳۹۰ در دستور کار قرار گرفت.


شهرک تاریخی ماسوله در سال ۲۰۰۷ در میراث تاریخی یونسکو به طور موفق ثبت شد تا مسیر هرگونه تغییر و آسیب به آن بسته شود. در گذر سال‌ها این شهر رفت و آمد مدیران، کارشناسان بین‌المللی، ملی و استانی بسیاری را به خود دید، که بررسی‌های گزارشات متعددی را از این قطعه تاریخی به همراه داشت.
اما همچنان پرونده جهانی شدن ماسوله اندر خم یونسکو باقی مانده بود تا اینکه آبان ۱۴۰۰ ماسوله عنوان شهر کامل از نگاه ارزیابان بین المللی را از آن خود کرد که به اعتقاد کارشناسان قدمی مهم در مسیر ثبت جهانی محسوب می‌شود.
بهمن ماه سال گذشته ثبت منظر فرهنگی شهر تاریخی ماسوله نیز در فهرست میراث جهان اسلام (آیسسکو) خبری تازه و امیدبخش برای این شهر و دوستداران میراث فرهنگی بود و در همین ماه، ولی جهانی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به ارسال پرونده ثبت جهانی ماسوله به یونسکو از مهیا شدن این شهر تاریخی برای حضور ارزیابان یونسکو برای تابستان ۱۴۰۱ خبر داد.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان